Sådan fik selvstændig håndværker succes med Håndværker.dk Da Patrick Nielsen i 2015 etablerede sig som selvstændig elektriker, tilmeldte han sig Håndværker.dk. Det skulle vise sig at være den helt rigtige beslutning. I dag får han hovedparten af sine opgaver herfra og kunderne kvitterer med stribevis af 5-stjernede anbefalinger. Men succesen er ikke kommet uden en vis målrettet indsats fra Patrick Nielsen selv.
Sådan fik selvstændig håndværker succes med håndværker.dk ⇒ Håndværker.dk
Håndværker.dk
undefined
Håndværker.dk

”Kender du en dygtig elektriker?” og ”jeg skal bruge en billig maler”, er hyppigt brugte sætninger, når danskerne skal bruge håndværkere og ikke aner, hvor de skal finde vedkommende. Eller aner hvem de kan have tillid til. Det er baggrunden for, at Håndværker.dk findes og er en populær platform. Her kan både private og virksomheder nemt og hurtigt finde håndværkere til deres projekter. Samtidig fungerer platformen som opgaveportal for de håndværkere, der er tilknyttet. Dem er der omkring 60.000 af på platformen, og de har de senere år fået tildelt 350.000 opgaver.

Fra ingen opgaver til fuldt booket

Patrick Nielsen begyndte som selvstændig elektriker i 2015 uden at have nogle kunder. Derfor blev han medlem af Håndværker.dk for at få opgaver ad den vej. I dag er han fuldt booket hver dag og så efterspurgt, at han er booket 4-6 uger frem i tiden. Mange af kunderne venter glædeligt på, at han kommer, og skulle han i farten glemme at sende en faktura umiddelbart efter han har løst en opgave, rykker kunderne ham for at få den, så de kan betale. Det lyder næsten som utopi, men der er en god forklaring på det:

”Når kunderne henvender sig til mig, er det fordi, at de har fundet mig på Håndværker.dk og har læst hvad andre har skrevet om mig. Derfor føler mange nye kunder, at de allerede kender mig, når jeg kommer ud til dem. Det er en lidt mærkelig følelse, for det er som at se nogle venner, man ikke kender. Kunderne er positivt stemte overfor mig, når jeg kommer ud til dem, og har allerede besluttet, at jeg skal løse opgaven. Og det gør faktisk også, at jeg har større tillid til dem, for dialogen er god og imødekommende fra begyndelsen,” siger Patrick Nielsen, der er indehaver og eneste medarbejder i Elternativet.

”Når kunderne henvender sig til mig, er det fordi, at de har fundet mig på Håndværker.dk og har læst hvad andre har skrevet om mig. Derfor føler mange nye kunder, at de allerede kender mig, når jeg kommer ud til dem.

Den personlige kontakt er afgørende

I Patrick Nielsens firma er ingen opgave for lille og ingen opgave for stor. Hvis han skal ud på større opgaver, der kræver flere hænder, har han et fast team af andre selvstændige og håndplukkede elektrikere, som han bringer med til opgaven. Det er folk, der præcis som han selv sætter en ære i at lave et godt stykke arbejde. I det hele taget gør Patrick Nielsen meget ud af at yde samme gode service, hvad enten han skal skifte en stikkontakt eller lægge strøm ind i et nybyggeri. Det kan kunderne godt lide og det er med til at gøre, at de anbefaler ham til andre.

”Hver opgave jeg løser, bringer altid en ny med sig. Mine kunder er altid hurtige til at anbefale mig til venner og bekendte. Man kommer rigtig langt ved at være grundig med sit arbejde og ved lige at bruge 10 minutter til at tale med pensionisten, der måske ikke ser så mange mennesker i det daglige,” siger Patrick Nielsen, der løser opgaver på hele Sjælland.

Da han på et tidspunkt skulle skifte en lysdæmper hos en kunde – en nem og hurtig opgave – viste det sig, at kunden var direktør i et stort firma, hvor de havde behov for at have en fast elektriker tilknyttet. Den opgave fik Patrick Nielsen. Så selvom det ikke blev den store overskudsforretning at skifte lysdæmperen, viste det sig at være en investering, der kom mange gange igen.

Beder kunderne om anbefalinger

Men opgaverne kommer ikke alene på grund af Elternativets profil på Håndværker.dk-platformen. De kommer i høj grad også, fordi Patrick Nielsen gør sig umage med at lave et førsteklasses arbejde og altid lige gør lidt ekstra for kunderne.

”Min far er selvstændig glarmester, og han har altid fået opgaverne, fordi han er blevet anbefalet af andre. Det lærte mig tidligt, at hvis du er dygtig til dit arbejde og omhyggelig med at udføre det til kundernes tilfredshed, så kommer opgaverne af sig selv,” siger Patrick Nielsen.

Elternativet har over 350 anbefalinger til en samlet score på 4,9 ud af 5 på Håndværker.dks platform. Dermed er han blandt de håndværkere, der har den højeste rating på platformen, og han er også en af dem, der har flest anbefalinger. Han har gjort det til en fast del af sit arbejde at indhente anbefalinger hos kunderne for de opgaver, han løser.

”Jeg opfordrer kunderne til at huske at anbefale mit arbejde, både når jeg afslutter opgaven, når jeg sender dem fakturaen, og hvis jeg en sjælden gang skal sende en betalingspåmindelse. Det gør jeg, fordi deres anbefalinger er god markedsføring af mig og gør, at andre får tillid til at bruge mig på en opgave. På denne måde sår jeg nogle nye frø hver eneste dag, og effekten af det arbejde er helt enorm. Det giver altid en helt anden troværdighed, hvis nogle andre siger, at man er dygtig,” siger Patrick Nielsen.

Thorsten Olsen er marketing- & kommerciel direktør hos Håndværker.dk og han bakker op om Patrick Nielsens fremgangsmåde, som han kalder et mønstereksempel på, hvordan platformen skal benyttes – til glæde for alle brugerne.

”Udover at man som håndværker selvfølgelig skal lave et godt stykke arbejde ude hos kunderne for at gøre sig fortjent til en 5-stjernet anbefaling og for at være på vores platform, skal de også selv på banen for at hente anbefalingerne hjem. Kundernes anbefalinger er noget helt særligt ved vores portal, for det skaber den vigtige tillid mellem den enkelte kunde og håndværker,” siger Thorsten Olsen og fortsætter:

”Jeg tror de fleste af os kender til en horribel håndværker-historie, hvor et eller andet er gået helt galt. På Håndværker.dk er der fuld transparens, og det gør, at man som kunde kan vælge håndværker uden bind for øjnene.”

Medlemskab hurtigt tjent hjem

Patrick Nielsen har ikke fortrudt sit medlemskab af Håndværker.dk, som han kalder et super godt koncept og en smart idé for ens forretning netop fordi det er en god måde at få opgaver på og markedsføre sig. Og så tjener det sig lynhurtigt hjem igen. Han har et godt navn blandt Håndværker.dks medarbejdere, dels på grund af de gode anbefalinger og dels på grund af, at han jævnligt byder ind med forslag til, hvordan platformen kan blive endnu bedre. Derfor opfordrer han også håndværkere til at arbejde aktivt med platformen og deres egen profil.

”Lige nu er det opgangstider, hvor mange er glade bare de kan få en håndværker, og alligevel hører jeg ofte om folk, der ikke har tillid til deres håndværkere. Det er derfor netop nu, at man skal gøre sig nogle erfaringer med at markedsføre sig på Håndværker.dk og få nogle gode anbefalinger. I dag er det nemlig meget ”hvem har tid og hvem er billigst”, men jeg tror på, at det ændrer sig til ’hvem er bedst’,” siger Patrick Nielsen.

  1. Forside »
  2. Artikel »
  3. Sådan fik selvstændig håndværker succes med håndværker.dk »

Sådan fik selvstændig håndværker succes med Håndværker.dk


Håndværker.dk logo

7 gode råd til at indgå en håndværkeraftale

”Kender du en dygtig elektriker?” og ”jeg skal bruge en billig maler”, er hyppigt brugte sætninger, når danskerne skal bruge håndværkere og ikke aner, hvor de skal finde vedkommende. Eller aner hvem de kan have tillid til. Det er baggrunden for, at Håndværker.dk findes og er en populær platform. Her kan både private og virksomheder nemt og hurtigt finde håndværkere til deres projekter. Samtidig fungerer platformen som opgaveportal for de håndværkere, der er tilknyttet. Dem er der omkring 60.000 af på platformen, og de har de senere år fået tildelt 350.000 opgaver.

Fra ingen opgaver til fuldt booket

Patrick Nielsen begyndte som selvstændig elektriker i 2015 uden at have nogle kunder. Derfor blev han medlem af Håndværker.dk for at få opgaver ad den vej. I dag er han fuldt booket hver dag og så efterspurgt, at han er booket 4-6 uger frem i tiden. Mange af kunderne venter glædeligt på, at han kommer, og skulle han i farten glemme at sende en faktura umiddelbart efter han har løst en opgave, rykker kunderne ham for at få den, så de kan betale. Det lyder næsten som utopi, men der er en god forklaring på det:

”Når kunderne henvender sig til mig, er det fordi, at de har fundet mig på Håndværker.dk og har læst hvad andre har skrevet om mig. Derfor føler mange nye kunder, at de allerede kender mig, når jeg kommer ud til dem. Det er en lidt mærkelig følelse, for det er som at se nogle venner, man ikke kender. Kunderne er positivt stemte overfor mig, når jeg kommer ud til dem, og har allerede besluttet, at jeg skal løse opgaven. Og det gør faktisk også, at jeg har større tillid til dem, for dialogen er god og imødekommende fra begyndelsen,” siger Patrick Nielsen, der er indehaver og eneste medarbejder i Elternativet.

”Når kunderne henvender sig til mig, er det fordi, at de har fundet mig på Håndværker.dk og har læst hvad andre har skrevet om mig. Derfor føler mange nye kunder, at de allerede kender mig, når jeg kommer ud til dem.

Den personlige kontakt er afgørende

I Patrick Nielsens firma er ingen opgave for lille og ingen opgave for stor. Hvis han skal ud på større opgaver, der kræver flere hænder, har han et fast team af andre selvstændige og håndplukkede elektrikere, som han bringer med til opgaven. Det er folk, der præcis som han selv sætter en ære i at lave et godt stykke arbejde. I det hele taget gør Patrick Nielsen meget ud af at yde samme gode service, hvad enten han skal skifte en stikkontakt eller lægge strøm ind i et nybyggeri. Det kan kunderne godt lide og det er med til at gøre, at de anbefaler ham til andre.

”Hver opgave jeg løser, bringer altid en ny med sig. Mine kunder er altid hurtige til at anbefale mig til venner og bekendte. Man kommer rigtig langt ved at være grundig med sit arbejde og ved lige at bruge 10 minutter til at tale med pensionisten, der måske ikke ser så mange mennesker i det daglige,” siger Patrick Nielsen, der løser opgaver på hele Sjælland.

Da han på et tidspunkt skulle skifte en lysdæmper hos en kunde – en nem og hurtig opgave – viste det sig, at kunden var direktør i et stort firma, hvor de havde behov for at have en fast elektriker tilknyttet. Den opgave fik Patrick Nielsen. Så selvom det ikke blev den store overskudsforretning at skifte lysdæmperen, viste det sig at være en investering, der kom mange gange igen.

Beder kunderne om anbefalinger

Men opgaverne kommer ikke alene på grund af Elternativets profil på Håndværker.dk-platformen. De kommer i høj grad også, fordi Patrick Nielsen gør sig umage med at lave et førsteklasses arbejde og altid lige gør lidt ekstra for kunderne.

”Min far er selvstændig glarmester, og han har altid fået opgaverne, fordi han er blevet anbefalet af andre. Det lærte mig tidligt, at hvis du er dygtig til dit arbejde og omhyggelig med at udføre det til kundernes tilfredshed, så kommer opgaverne af sig selv,” siger Patrick Nielsen.

Elternativet har over 350 anbefalinger til en samlet score på 4,9 ud af 5 på Håndværker.dks platform. Dermed er han blandt de håndværkere, der har den højeste rating på platformen, og han er også en af dem, der har flest anbefalinger. Han har gjort det til en fast del af sit arbejde at indhente anbefalinger hos kunderne for de opgaver, han løser.

”Jeg opfordrer kunderne til at huske at anbefale mit arbejde, både når jeg afslutter opgaven, når jeg sender dem fakturaen, og hvis jeg en sjælden gang skal sende en betalingspåmindelse. Det gør jeg, fordi deres anbefalinger er god markedsføring af mig og gør, at andre får tillid til at bruge mig på en opgave. På denne måde sår jeg nogle nye frø hver eneste dag, og effekten af det arbejde er helt enorm. Det giver altid en helt anden troværdighed, hvis nogle andre siger, at man er dygtig,” siger Patrick Nielsen.

Thorsten Olsen er marketing- & kommerciel direktør hos Håndværker.dk og han bakker op om Patrick Nielsens fremgangsmåde, som han kalder et mønstereksempel på, hvordan platformen skal benyttes – til glæde for alle brugerne.

”Udover at man som håndværker selvfølgelig skal lave et godt stykke arbejde ude hos kunderne for at gøre sig fortjent til en 5-stjernet anbefaling og for at være på vores platform, skal de også selv på banen for at hente anbefalingerne hjem. Kundernes anbefalinger er noget helt særligt ved vores portal, for det skaber den vigtige tillid mellem den enkelte kunde og håndværker,” siger Thorsten Olsen og fortsætter:

”Jeg tror de fleste af os kender til en horribel håndværker-historie, hvor et eller andet er gået helt galt. På Håndværker.dk er der fuld transparens, og det gør, at man som kunde kan vælge håndværker uden bind for øjnene.”

Medlemskab hurtigt tjent hjem

Patrick Nielsen har ikke fortrudt sit medlemskab af Håndværker.dk, som han kalder et super godt koncept og en smart idé for ens forretning netop fordi det er en god måde at få opgaver på og markedsføre sig. Og så tjener det sig lynhurtigt hjem igen. Han har et godt navn blandt Håndværker.dks medarbejdere, dels på grund af de gode anbefalinger og dels på grund af, at han jævnligt byder ind med forslag til, hvordan platformen kan blive endnu bedre. Derfor opfordrer han også håndværkere til at arbejde aktivt med platformen og deres egen profil.

”Lige nu er det opgangstider, hvor mange er glade bare de kan få en håndværker, og alligevel hører jeg ofte om folk, der ikke har tillid til deres håndværkere. Det er derfor netop nu, at man skal gøre sig nogle erfaringer med at markedsføre sig på Håndværker.dk og få nogle gode anbefalinger. I dag er det nemlig meget ”hvem har tid og hvem er billigst”, men jeg tror på, at det ændrer sig til ’hvem er bedst’,” siger Patrick Nielsen.

Mangler du inspiration?

Se flere artikler

Håndværker.dk logo

Fandt du vores artikel brugbar?

Ja

Nej

Skriv dig op til vores gratis guides og vejledninger

Håndværker.dk logo

Håndværker.dk bruger cookies

For at forbedre brugervenligheden af vores website, bruger vi egne cookies og cookies fra tredjeparter. Disse cookies har til formål at understøtte tre overordnede formål på hjemmesiden som er funktionalitet, statistik og marketing.

${options ? "Skjul indstillinger" : "Vis indstillinger"}

Send os din opgave
Få op til 3 uforpligtende tilbud på din opgave

Få op til 3 uforpligtende tilbud på din opgave

Skriv dine oplysninger her
Besked
emarket
Tilmeld dig håndværker.dks nyhedsbrev Accepter betingelser
Vedhæft billeder Send