facebook tracking pixel Feng Shui - 5 gode råd om kontorindretning med Feng Shui
Feng Shui - 5 gode råd om kontorindretning med Feng Shui Hvad er Feng Shui og hvordan indretter du dit kontor efter Feng Shui principper? Læs med her, hvor arkitekt og Feng Shui ekspert Henriette Reinwald giver 5 gode råd om, hvordan Feng Shui kan skabe værdi for din virksomhed.
Feng shui - 5 gode råd om kontorindretning med feng shui ⇒ Håndværker.dk
Håndværker.dk
undefined
Håndværker.dk

Ved at at indrette din arbejdsplads efter Feng Shui-principper, kan du skabe god kommunikation og balance mellem omgivelser, ledelse og medarbejdere. Men hvad er Feng Shui? - og hvordan indretter du dit kontor efter det? De spørgsmål har vi stillet til Henriette Reinwald, arkitekt, Feng Shui-ekspert og indehaver af arkitektfirmaet Zen architects. Henriette Reinwald har bl.a. indrettet nye kontorlokaler for Håndværker.dk, som ses på nedenstående billede. Se flere billeder længere nede i artiklen.

Sådan ser midtergangen i Håndværker.dks nye lokaler ud efter Henriette Reinwald fra Zen architects har indrettet efter Feng Shui-principperne.

Hvad er Feng Shui?

Feng Shui er en ældgammel kinesisk livsfilosofi, der har som formål at skabe harmoni mellem mennesker og deres omgivelser. For at opnå denne harmoni kan man indrette sin tilværelse, så energierne har en positiv indflydelse på ens liv.

Når man indretter sit hjem med Feng Shui, er det fordi man ønsker at få den positive energi (Sheng Chi), der repræsenterer lykke, styrke og sundhed, til at forbedre forskellige aspekter af ens liv . Feng Shui kontorindretning er på samme måde en bevidst måde at lede energien rundt på, så den virker gunstigt for virksomheden. På arbejdspladser handler det om at skabe omgivelser som sikrer, at medarbejderne kan udvikle sig og kommunikere med hinanden på den mest effektive måde, samt at styrke virksomheden i, f.eks., vækst eller indtjening.

5 Feng Shui indretning tips

Henriette Reinwald, indehaver af Zen architects, har 20 års erfaring i arkitektbranchen og er certificeret i Feng Shui. Gennem de følgende fem råd viser hun, hvordan Feng Shui kan skabe værdi for en virksomhed. Henriette har bl.a. indrettet kontorlokalerne hos Håndværker.dk. Du kan læse mere om Henriette og indretning af erhvervslokaler her.

Når Henriette indretter i en eksisterende bygning, så har konteksten en stor betydning. Hun vurderer, hvordan hun kan skabe merværdi - både ved at bygge videre på den eksisterende stil og ved at lave et modspil til det eksisterende udtryk.

1. Placér medarbejdere de rigtige steder på kontoret

Gennem årene er der udviklet forskellige metoder inden for indretning med Feng Shui. Henriette anvender den såkaldte ‘kompasmetode’. Denne metode forbinder de otte kompasretninger med forskellige elementer såsom lykke, succes, ro, m.m. At anvende kompasmetoden på et kontor har en stor betydning for medarbejderes produktivitet. I en virksomhed har hver afdeling specifikke kompetencer. Ved at placere afdelingerne de rigtige steder på kontoret, vil du hjælpe medarbejderne med at forstærke deres kompetencer og hermed skabe mere værdi for virksomheden.

2. Oversæt Feng Shui til moderne nordisk stil

Ifølge Feng Shui-principperne besidder de fem elementer forskellige egenskaber, som fremhæver bestemte kvaliteter i de forskellige rum på kontoret. Vandet gavner eksempelvis kommunikation i virksomheden. Dog er det de færreste kontorer i den vestlige verden, der vælger at placere et springvand midt på gangen eller i entréen. Elementet vand kan alligevel repræsenteres på andre måder - fx ved at male en væg i blå nuancer, gennem et bølgende mønster eller en spejlende overflade. Disse alternative løsninger passer bedre ind i den moderne skandinaviske stil og kan stadigvæk medføre det samme resultat som et springvand.

Ifølge Feng Shui-principperne er materialer, farver og former afgørende i forhold til hvilken stemning, man vil skabe på kontoret. Derfor præsenterer Henriette de forskellige materialer, som hun vil anvende i Håndværker.dks lokaler.

3. Understøt medarbejdernes trivsel

I dag er de fleste arbejdspladser indrettet med en åben planløsning, som skaber de bedste vilkår for en dynamisk proces med dialog og samarbejde mellem de ansatte. Desværre trives ikke alle medarbejdere i disse omgivelser. Nogle kan have svært ved at koncentrere sig i et åbent rum, hvor der foregår mange samtaler samtidig. Derfor skal du sørge for at skabe flere mindre områder, hvor dine medarbejdere kan finde ro og fordybe sig, holde møder, m.m. Du vil opleve mere fokuserede og produktive medarbejdere, som vil trives bedre.

4. Giv plads til den gode energi

Når kontoret er rodet, så stagnerer den gode energi. Det kan være en af årsagerne til, at firmaet ikke kan få succes. Derfor skal du rydde op og sørge for at bevare orden på din arbejdsplads. Hvor mange mapper, som du ikke bruger, eller stakke af gamle papirer har du på dit skrivebord? Dér kan du starte. Sørg for at rydde op og smid det unødvendige ud. Derefter kan du, sammen med dine kollegaer, gennemgå fælles opbevaringsområder såsom skabe, reoler og depotrum. I slutning af denne process har du skabt en åbenhed i indretningen. På den måde vil det være fysisk plads til, at energien (også kaldet chi) kan strømme frit.

Henriette viser Thorsten fra Håndværker.dk tegninger og forslag til indretningen af Håndværker.dk’s nye kontor. Kontorindretningen udføres efter Feng Shui-principper.

5. Skab overblik

Du styrker potentialet for nye kunder, hvis dit skrivebord vender med fronten mod indgangsdøren - også selvom der ikke kommer fysiske kunder ind i kontoret. Man kan sige, at du signalerer, at du er klar til at tage imod kunder og nye opgaver. Samtidig beroliger du “den indre hulemand” ved at have ryggen beskyttet og have overblik. Dette gør, at underbevidstheden bedre kan slappe af og fokusere på det vigtige.

Disse fem råd kan bruges uanset, om du sidder alene på dit kontor, eller om du arbejder i en større virksomhed. Henriette har for eksempel hjulpet Håndværker.dk med at indrette deres nye kontor efter Feng Shui-principperne. Det højloftede kontor ligger i en gammel rå og industriel ejendom. Henriette har designet en grøn oase i midten af kontoret som modspil til de rå omgivelser. Det er vigtigt, at centrum af kontoret, som i dette tilfælde er oasen, er åbent og harmonisk, så energien let kan flyde til de andre områder af kontoret.

Se det endelige resultat her:

Det store kontorlandskab blev delt op i mindre områder, hvor medarbejderne har mulighed for at fordybe sig. Nogle områder er lukkede og bliver anvendt som mødelokaler, andre er åbne - her blev virksomhedens forskellige afdelinger placeret. Ifølge Feng Shui er det vigtigt, at centrum af kontoret er åbent og harmonisk. På den måde kan energien let flyde til de andre områder af kontoret. Derfor designede Henriette den grønne oase, som kan anvendes både til arbejde og afslapning.

Nu er det din tur til at komme ind i kampen. Hvis du synes, at en ekspert kunne hjælpe dig med at realisere dit kontors potentiale fuldt ud, er du velkommen til at kontakte Zen architects.

  1. Forside »
  2. Artikel »
  3. Feng shui - 5 gode råd om kontorindretning med feng shui »

Feng Shui - 5 gode råd om kontorindretning med Feng Shui

  • craftman dark

    Her kan du gemme dine foretrukne lokale håndværker

  • house coin icon

    Indstast din adresse og se hvor meget din bolig er værd

  • gallery dark icon

    Gem inspirende byggeprojekter fra andre boligejere

Opret en gratis profil nu Jeg har allerede en profil - login her
Del
Fjern favorit

Hvad er Feng Shui og hvordan indretter du dit kontor efter Feng Shui principper? Læs med her, hvor arkitekt og Feng Shui ekspert Henriette Reinwald giver 5 gode råd om, hvordan Feng Shui kan skabe værdi for din virksomhed.

Chiara Galfré Tekstforfatter hos Håndværker.dk


Udgivet 2. september 2020

Opdateret 2. september 2020


Håndværker.dk logo

Ved at at indrette din arbejdsplads efter Feng Shui-principper, kan du skabe god kommunikation og balance mellem omgivelser, ledelse og medarbejdere. Men hvad er Feng Shui? - og hvordan indretter du dit kontor efter det? De spørgsmål har vi stillet til Henriette Reinwald, arkitekt, Feng Shui-ekspert og indehaver af arkitektfirmaet Zen architects. Henriette Reinwald har bl.a. indrettet nye kontorlokaler for Håndværker.dk, som ses på nedenstående billede. Se flere billeder længere nede i artiklen.

Sådan ser midtergangen i Håndværker.dks nye lokaler ud efter Henriette Reinwald fra Zen architects har indrettet efter Feng Shui-principperne.

Hvad er Feng Shui?

Feng Shui er en ældgammel kinesisk livsfilosofi, der har som formål at skabe harmoni mellem mennesker og deres omgivelser. For at opnå denne harmoni kan man indrette sin tilværelse, så energierne har en positiv indflydelse på ens liv.

Når man indretter sit hjem med Feng Shui, er det fordi man ønsker at få den positive energi (Sheng Chi), der repræsenterer lykke, styrke og sundhed, til at forbedre forskellige aspekter af ens liv . Feng Shui kontorindretning er på samme måde en bevidst måde at lede energien rundt på, så den virker gunstigt for virksomheden. På arbejdspladser handler det om at skabe omgivelser som sikrer, at medarbejderne kan udvikle sig og kommunikere med hinanden på den mest effektive måde, samt at styrke virksomheden i, f.eks., vækst eller indtjening.

Mangler du inspiration?

Se flere artikler

5 Feng Shui indretning tips

Henriette Reinwald, indehaver af Zen architects, har 20 års erfaring i arkitektbranchen og er certificeret i Feng Shui. Gennem de følgende fem råd viser hun, hvordan Feng Shui kan skabe værdi for en virksomhed. Henriette har bl.a. indrettet kontorlokalerne hos Håndværker.dk. Du kan læse mere om Henriette og indretning af erhvervslokaler her.

Når Henriette indretter i en eksisterende bygning, så har konteksten en stor betydning. Hun vurderer, hvordan hun kan skabe merværdi - både ved at bygge videre på den eksisterende stil og ved at lave et modspil til det eksisterende udtryk.

1. Placér medarbejdere de rigtige steder på kontoret

Gennem årene er der udviklet forskellige metoder inden for indretning med Feng Shui. Henriette anvender den såkaldte ‘kompasmetode’. Denne metode forbinder de otte kompasretninger med forskellige elementer såsom lykke, succes, ro, m.m. At anvende kompasmetoden på et kontor har en stor betydning for medarbejderes produktivitet. I en virksomhed har hver afdeling specifikke kompetencer. Ved at placere afdelingerne de rigtige steder på kontoret, vil du hjælpe medarbejderne med at forstærke deres kompetencer og hermed skabe mere værdi for virksomheden.

2. Oversæt Feng Shui til moderne nordisk stil

Ifølge Feng Shui-principperne besidder de fem elementer forskellige egenskaber, som fremhæver bestemte kvaliteter i de forskellige rum på kontoret. Vandet gavner eksempelvis kommunikation i virksomheden. Dog er det de færreste kontorer i den vestlige verden, der vælger at placere et springvand midt på gangen eller i entréen. Elementet vand kan alligevel repræsenteres på andre måder - fx ved at male en væg i blå nuancer, gennem et bølgende mønster eller en spejlende overflade. Disse alternative løsninger passer bedre ind i den moderne skandinaviske stil og kan stadigvæk medføre det samme resultat som et springvand.

Ifølge Feng Shui-principperne er materialer, farver og former afgørende i forhold til hvilken stemning, man vil skabe på kontoret. Derfor præsenterer Henriette de forskellige materialer, som hun vil anvende i Håndværker.dks lokaler.

3. Understøt medarbejdernes trivsel

I dag er de fleste arbejdspladser indrettet med en åben planløsning, som skaber de bedste vilkår for en dynamisk proces med dialog og samarbejde mellem de ansatte. Desværre trives ikke alle medarbejdere i disse omgivelser. Nogle kan have svært ved at koncentrere sig i et åbent rum, hvor der foregår mange samtaler samtidig. Derfor skal du sørge for at skabe flere mindre områder, hvor dine medarbejdere kan finde ro og fordybe sig, holde møder, m.m. Du vil opleve mere fokuserede og produktive medarbejdere, som vil trives bedre.

4. Giv plads til den gode energi

Når kontoret er rodet, så stagnerer den gode energi. Det kan være en af årsagerne til, at firmaet ikke kan få succes. Derfor skal du rydde op og sørge for at bevare orden på din arbejdsplads. Hvor mange mapper, som du ikke bruger, eller stakke af gamle papirer har du på dit skrivebord? Dér kan du starte. Sørg for at rydde op og smid det unødvendige ud. Derefter kan du, sammen med dine kollegaer, gennemgå fælles opbevaringsområder såsom skabe, reoler og depotrum. I slutning af denne process har du skabt en åbenhed i indretningen. På den måde vil det være fysisk plads til, at energien (også kaldet chi) kan strømme frit.

Henriette viser Thorsten fra Håndværker.dk tegninger og forslag til indretningen af Håndværker.dk’s nye kontor. Kontorindretningen udføres efter Feng Shui-principper.

5. Skab overblik

Du styrker potentialet for nye kunder, hvis dit skrivebord vender med fronten mod indgangsdøren - også selvom der ikke kommer fysiske kunder ind i kontoret. Man kan sige, at du signalerer, at du er klar til at tage imod kunder og nye opgaver. Samtidig beroliger du “den indre hulemand” ved at have ryggen beskyttet og have overblik. Dette gør, at underbevidstheden bedre kan slappe af og fokusere på det vigtige.

Disse fem råd kan bruges uanset, om du sidder alene på dit kontor, eller om du arbejder i en større virksomhed. Henriette har for eksempel hjulpet Håndværker.dk med at indrette deres nye kontor efter Feng Shui-principperne. Det højloftede kontor ligger i en gammel rå og industriel ejendom. Henriette har designet en grøn oase i midten af kontoret som modspil til de rå omgivelser. Det er vigtigt, at centrum af kontoret, som i dette tilfælde er oasen, er åbent og harmonisk, så energien let kan flyde til de andre områder af kontoret.

Se det endelige resultat her:

Det store kontorlandskab blev delt op i mindre områder, hvor medarbejderne har mulighed for at fordybe sig. Nogle områder er lukkede og bliver anvendt som mødelokaler, andre er åbne - her blev virksomhedens forskellige afdelinger placeret. Ifølge Feng Shui er det vigtigt, at centrum af kontoret er åbent og harmonisk. På den måde kan energien let flyde til de andre områder af kontoret. Derfor designede Henriette den grønne oase, som kan anvendes både til arbejde og afslapning.

Nu er det din tur til at komme ind i kampen. Hvis du synes, at en ekspert kunne hjælpe dig med at realisere dit kontors potentiale fuldt ud, er du velkommen til at kontakte Zen architects.

Beregn en pris på skitseforslag på 2 minutter

Gratis og uforpligtende

Du får prisen med det samme

En god start på dit byggeprojekt

- og skulle du sidde fast, så hjælper vi

Send os en simpel beskrivelse af din byggeopgave


Håndværker.dk logo

Fandt du vores artikel brugbar?

Ja

Nej
Håndværker.dk logo

Håndværker.dk bruger cookies

For at forbedre brugervenligheden af vores website, bruger vi egne cookies og cookies fra tredjeparter. Disse cookies har til formål at understøtte tre overordnede formål på hjemmesiden som er funktionalitet, statistik og marketing.

Nødvendige

Nødvendige cookies gør en hjemmeside brugbar ved at aktivere de grundlæggende og nødvendige funktioner, fx side-navigation og adgang til sikre områder på hjemmesiden, som kræver et login. Uden de nødvendige cookies fungerer hjemmesiden ikke optimalt.

Preferences
Statistik
Marketing
Send os din opgave
Få op til 3 uforpligtende tilbud på din opgave

Få op til 3 uforpligtende tilbud på din opgave

Skriv dine oplysninger her
Besked
Accepter betingelser
Vedhæft billeder Send