Afleveringsforretning ⇒ Håndværker.dk
  1. Forside »
  2. artikelIndex »
  3. Afleveringsforretning

Artikel

Afleveringsforretning - Husk gennemgang af færdigt byggeri

  • Her kan du gemme dine foretrukne lokale håndværker
  • Indstast din adresse og se hvor meget din bolig er værd
  • Gem inspirende byggeprojekter fra andre boligejere
Opret en gratis profil nu → Jeg har allerede en profil - login her →
Del
Fjern favorit

Husk afleveringsforretningen når du indgår et samarbejde med en håndværker. Det sikrer dig som bygherre mod at skulle betale for arbejde der er mangelfuldt.

Rie HagelbergSkribent hos Håndværker.dk


Udgivet12. september 2019

Opdateret20. november 2019


Håndværker.dk logo

Hvad er en afleveringsforretning?

Når en håndværker har udført et stykke arbejde for en kunde og melder det færdigt, mødes han som regel med kunden, hvor de bliver enige om hvorvidt projektet er 100% færdigt, eller om der er mangler. Dette møde kaldes en afleveringsforretning. Afleveringsforretningen sikrer, at bygherren ikke betaler for arbejde der er mangelfuldt.Er der mangler, udarbejdes en mangelliste, og der fastsættes en tidsfrist for hvornår disse skal være ordnet, som regel 1-2 uger.Det er en god ide i den skriftlige kontrakt med håndværkeren at indflette din ret til at tilbageholde et beløb svarende til hvad det koster at få ordnet de mangler, der evt. er konstateret i afleveringsforretningen.

Typer af mangler

En afleveringsforretning kan munde ud i 3 scenarier:

  1. Der er ingen mangler og byggeriet kan formelt afleveres til kunden. Dog sjældent der slet ikke er nogle mangler.
  2. Der er uvæsentlige mangler. Byggeriet afleveres til kunden og kan godt tages i brug, men der aftales en tidsramme inden for hvilken manglerne skal være udbedret. Eksempler på uvæsentlige mangler kan være manglende gulvlister, manglende maler reparation el. lign.
  3. Der er væsentlige mangler. I dette tilfælde afleveres byggeriet ikke til kunden, og det bør heller ikke tages i brug, før håndværkeren har udbedret manglerne. I nogle tilfælde giver det sig selv da den væsentlige mangel gør at det ikke kan tages i brug. Eksempler på væsentlige mangler er manglende montering af køkkenelementer, at malerarbejdet ikke er færdigt el.lign.

Hvorfor er en afleveringsforretning vigtig?

Under byggeriet bærer håndværkeren ansvaret for alle dele af byggeriet, lige fra at arbejdet udføres korrekt og uden fejl til at der bliver passet på de leverede materialer. Bliver der stjålet materialer eller opstår der skader pga. vejrmæssige forhold er dette ligeledes håndværkerens risiko. Når byggeriet bliver officielt afleveret overgår denne risiko til dig som bygherre. Vær dog opmærksom på at hvis du begynder at bruge det område håndværkeren arbejder på inden det er formelt afleveret f.eks. et halvfærdigt køkken, så overtager du automatisk denne risiko. I den situation vil du også få rigtig svært ved at bevise at eventuelle skader eller fejl ikke er er nogle du har forårsaget ved din brug af området. Netop derfor skal du 1) undgå at tage et delvist færdigt byggeri i brug og 2) gennemgå og godkende det færdige byggeri inden det bliver formelt afleveret til dig.

Få guides, vejledninger og hjælp til dine byggeprojekter

Bedre stillet med en uvildig rådgiver

Nogle bygherrer oplever, at der kan opstå diskussioner med håndværkeren om hvorvidt noget er en mangel, og hvilken type mangel det er. Det kan derfor være en god ide at have en uvildig rådgiver med dig (f.eks. bygningskonstruktør eller arkitekt), der kan tale din sag og give håndværkeren fagligt modspil både til mangelgennemgangen og afleveringsforretningen. Du skal ikke frygte, at håndværkeren bliver fornærmet over at du har taget en faglig rådgiver med. De fleste vil ikke have noget imod det, men kun se det som en mulighed for at få blåstemplet deres gode arbejde af en objektiv tredjepart.

Hvornår er en afleveringsforretning nødvendig?

Intet håndværksarbejde er i princippet for småt til en mangelgennemgang og en afleveringsforretning. Selv ved mindre opgaver som f.eks. hvis en håndværker kommer ud og skifter din vandlås, vil I (automatisk) tjekke for fejl og mangler, idet I konstaterer hvorvidt vandlåsen slutter tæt eller ej. Jo større opgaven er, jo vigtigere er det selvfølgelig at I foretager en mangelgennemgang og en formel afleveringsforretning. I kan evt. gøre brug af AB-Forbrugeraftalen, som er en standard kontrakt hvori der bl.a. indgår klare retningslinjer for hvornår og hvordan afleveringsforretningen bliver gennemført.

 

Beregn en pris på en tilbygning på 2 minutter

Gratis og uforpligtende

Du får prisen med det samme

En god start på dit byggeprojekt

Start med en opgave og udfyld detaljerne via få nemme trin

- og skulle du sidde fast, så hjælper vi

Send os en simpel beskrivelse af din byggeopgave

Tags


Håndværker.dk logo

Fandt du vores artikel brugbar?

Ja

Nej
Håndværker.dk logo